این اقدام در نگاه اول و به اصطلاح بر روی کاغذ کار پیچیدهای نیست چراکه در این طرح قرار است خودروهای با عمر بالا در سامانه نوسازی ثبت و تسهیلاتی در اختیار مالکان آنها قرار گیرد و با خارج کردن خودروی فرسوده، خودروی جدید تحویل شود.
طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده از بهمنماه سال ۱۳۹۴ طی یک همکاری مشترک میان سازمان مدیریت و برنامه، بانکهای عامل، وزارت کشور و گمرک به مرحله اجرا درآمد.
این طرح که به صورت «کلید به کلید» اجرا میشد، در مهرماه سال گذشته به دلیل پرداخت نشدن معوقات ایران خودرو از جانب گمرک برای مدتی متوقف شد به طوری که شرکت خودروساز از صدور پیش فاکتور امتناع و ادامه طرح را منوط به پرداخت معوقات کرد.
تردد ۱۵۰۰ تاکسی فرسوده در مشهد
اما آبان ماه سال ۹۶ صدور پیش فاکتورها توسط شرکت خودروساز آغاز شد و فرایند نوسازی تاکسیهای فرسوده مانند گذشته از سر گرفته شد. با این وجود این روند دوام زیادی نداشت به طوری که بار دیگر در بهمن ماه سال ۹۶ مجدداً این طرح متوقف شد.
در طول اجرای این طرح تعداد قابل توجهی از تاکسیهای فرسوده مشهد هم نوسازی شدند و در حالی که پیش بینی میشد در سال جاری تعداد تاکسیهای فرسوده فعال در شهر مشهد به کمترین حد ممکن برسد، اما تعداد خودروهای تحویلی در سال جاری حدود ۵۰ دستگاه بوده و مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد مدتی قبل اظهار داشت: با توقف نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور از آذر ماه پارسال هم اینک ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده در سطح این کلانشهر فعالیت میکنند.
سید مهدی علویمقدم در گفتوگویی افزود: براساس مصوبه هیئت وزیران، سن و شرایط ناوگان حمل و نقل عمومی تغییر یافته است و طبق آن سن فرسودگی تاکسیهای بنزینی و دوگانه سوز ۱۰ سال، تاکسیهای پایه گازسوز ۱۲ سال و برقی و هیبریدی ۱۵ سال تعیین شده است.
وی با بیان اینکه، سن فرسودگی تعیین شده برای تمامی خودروهای شخصی و فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: براساس مصوبه ابلاغی تاکسیهایی که طبق ماده ۸ قانون هوای پاک و مصوبه جدید، دچار فرسودگی شده و اقدام به نوسازی خودروی فرسوده نکرده باشند توسط پلیس راهور اعمال قانون میشوند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد اضافه کرد: در این میان باتوجه به اینکه واگذاری خودرو توسط خودروسازان با تأخیر روبهرو شده است، قانون گذار به تاکسیهای فرسودهای که برای نوسازی ثبتنام کردهاند تا زمان تحویل خودروی جدید از سوی خودروسازان مهلت داده است اما خودروهایی که ثبتنام نشدهاند، اعمال قانون خواهند شد.
بدعهدی خودروسازان
با این وصف به نظر میرسد تخلف یا بد عهدی خودروسازها برای تحویل به موقع خودروهای جایگزین موجب شده تا تنها در شهر مشهد ۱۵۰۰ خودرویی که براساس قانون باید از تردد در معابر منع شوند در این شهر تردد دارند و در شرایطی که همه از آلودگی هوا گلایه دارند این تعداد خودرو همچنان به تولید آلایندهها ادامه میدهند و سلامتی شهروندان فدای نگاه اقتصاد و بهتر است بگوییم درآمد محور خودروسازها شده و به اشکال مختلف از زیر بار مسئولیت شانه خالی میکنند که امیدواریم با توجه به تثبیت قیمتهای خودرو در مدت باقیمانده تا پایان سال شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم و سال آینده هیچ تاکسی فرسودهای در شهر مشهد تردد نکند.
منبع: روزنامه قدس
انتهای پیام/
نظر شما